سفارش تبلیغ
صبا ویژن



پژوهش در سوره حج - پژوهش در تفسیر

روایت از حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام: خدا را بدین لحاظ لطیف میگوئیم که مخلوقاتی لطیف و ظریف که از جمله آنها گیاهان می باشند دارد. (عیون اخبار رضا)

" لَهُ ما فِی   ظاهر این جمله مى‏رساند که خبرى بعد از خبر باشد براى کلمه" ان" پس در نتیجه تتمه تعلیل در آیه سابق خواهد بود. گویا فرموده: خدا لطیف و خبیر و مالک همه موجودات در آسمان و زمین است و در ملک خود هر طور بخواهد به لطف و جبروتش تصرف مى‏کند، ممکن هم هست جمله‏اى غیر مربوط به سابق، و تعلیلى جداگانه و مستقل باشد.

و جمله" وَ إِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ" افاده مى‏کند که هر چند تصرفات او همه جمیل و نافع و سزاوار حمد و ستایش است ولى در عین حال خود او هیچ احتیاجى به آن تصرفاتش ندارد. پس مفاد دو اسم" غنى" و" حمید" مجموعا این است، که خداى تعالى جز آنچه که نافع است انجام نمى‏دهد، و لیکن آنچه انجام مى‏دهد نفعش عاید خودش نمى‏شود بلکه عاید خلقش مى‏گردد.

پیوند این دو صفت (غنى و حمید) با هم یک پیوند بسیار حساب شده است، چرا که اولا بسیارند کسانى که غنى هستند اما بخیلند و استثمارگر و انحصار طلب و غرق غفلت و غرور، و به همین دلیل عنوان غنى بودن گاهى تداعى این اوصاف را مى‏کند، ولى غنى بودن خداوند توأم است با لطف و بخشندگى، جود و سخاى او نسبت به بندگان که او را شایسته حمد و ستایش مى‏کند.

ثانیا: اغنیاى دیگر غنایشان ظاهرى است و اگر جود و سخایى دارند در واقع از خودشان نیست چرا که تمام نعمت و امکانات را خدا در اختیار آنها گذارده است، غنى بالذات و شایسته هر گونه ثنا و ستایش تنها ذات پاک او است.

ثالثا: بى‏نیازان دیگر اگر کارى مى‏کنند بالآخره سودى از آن عاید خودشان مى‏شود تنها کسى که بى حساب مى‏بخشد و سودى عائد او نمى‏گردد بلکه مى‏خواهد تا بر بندگان جودى کند، او است و به همین دلیل از همه شایسته‏تر به حمد و ثنا است.

وجود انسان، سراسر فقر و به هوا، غذا، مسکن، لباس و چیزهاى دیگر محتاج است و اگر چند روزى در شاخه‏اى از امور خود را بى‏نیاز بپندارد، دست به طغیان مى‏زند و عوارض و خطراتى به دنبال دارد، مانند: بى‏تفاوتى، غفلت، استثمار، ولى خداوند «الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ»، بى‏نیاز مطلق و شایسته‏ى هر گونه ستایش است.

غنى و بى‏نیاز بودن پروردگار اولا: ذاتى و ثانیا: مطابق با واقع است. و لذا خداى بى‏همتا قبل از اینکه اشیاء را بیافریند باز هم غنى و بى‏نیاز بوده، کما اینکه بعد از فناء آنها، باز هم ذات مقدسش غنى و بى‏نیاز خواهد بود. و چون اینطور است پس به قضاوت عقل، یک چنین خدائى شایسته حمد و سپاس مى‏باشد.

قال عَلی عَلیهِ السَلام:

"وَ کانَ مِن اِقتِدارِ جَبرُوتِه لَطائِفِ صَنعَتِه اَن جَعَلَ مِن ماءِ البَحرِ الزّاخِرِ المُتَراکِمِ المُتَقاصِفِ یَبَسَاً جامِدَاً[2]"

و از توانایی سلطنت پروردگار و شگفتی های آفرینش های نیکوی اوآن است که از آب دریای گود بر هم ریخته ی بسیار موج زننده زمین خشک بی حرکت را آفرید.



[2]      نهج البلاغه،خطبه 202،بند 1.



نویسنده : قرآن پژوه » ساعت 9:3 عصر روز یکشنبه 91 خرداد 14