آیه 68و 69
"وَ إِن جَدَلُوکَ فَقُلِ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا تَعْمَلُونَ" (68)
"اللَّهُ یحَْکُمُ بَیْنَکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِیمَا کُنتُمْ فِیهِ تخَْتَلِفُونَ" (69)
و اگر (کافران) با تو مجادله کنند، پس بگو:» خدا به آنچه انجام مىدهید داناتر است. (68)
خدا در روز رستاخیز، میان شما در مورد آنچه که همواره در آن اختلاف مىکردید، داورى مىکند. (69)
"جدل":جدال: منازعه، مخاصه
تفسیر :
سیاق آیه قبلى تایید مىکند که مراد از این جدال، مجادله و بگومگوى در همان مساله طرز عبادت باشد، بعد از آنکه آن حجت مذکور را در پاسخشان آورد، رسول گرامى خود را دستور مىدهد که (اگر زیر بار نرفتند) به حکم خدا ارجاعشان ده. حکم، حکم خدا است، و تو خودت را با ایشان یکى مکن.
بعضى[1] از مفسرین گفتهاند: مراد از جمله" إِنْ جادَلُوکَ" مطلق جدال در امر دین است بعضى[2] دیگر گفتهاند: مراد جدال در امر ذبیحه است، ولى سیاق سابق با این احتمال نمىسازد.
جمله" فَقُلِ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما تَعْمَلُونَ" زمینهچینى است براى اینکه ایشان را به حکم خدا ارجاع دهد و معنایش این است که: خدا داناتر است به آنچه مىکنید، و میان شما حکم مىکند حکم کسى که حقیقت حال را کاملا مىداند، چیزى که هست این حکم را روز قیامت مىکند و در ازاى مخالفتتان با حق و اهل حق به حسابتان مىرسد.
و در صحنه قیامت که صحنه بازگشت به توحید و یکپارچگى و بر طرف شدن اختلافات است حقایق را براى همه شما آشکار مىسازد.
گر چه بعضى از مفسران گفتهاند: ممکن است کلمه بَیْنَکُمْ، و کُنْتُمْ، و تَخْتَلِفُونَ مربوط به آن اختلافاتى باشد که کافران، خودشان با یکدیگر داشتند.
ولى این قول خیلى بعید به نظر مىآید. بلکه مىتوان گفت: منظور از این اختلاف- به قرینه معنى آیه بعد و مضمون آیه قبل که صریحا مىگوید: اختلاف، بین پیامبر اسلام و کافران بود- همان اختلاف بین اسلام و کفر باشد.
یعنى یا محمّد (ص) اگر آنان حق را نپذیرفتند نگران مباش. زیرا خداوند فرداى قیامت بین شما و کفار قضاوت خواهد کرد.
اگر انسان خدا را مقیاس و مرجع سنجش خود قرار دهد و بداند که او مراقب آدمى است، اختلافات به زودى حلّ مىشود و به پایان مىرسد، و شاید این آیه همچنین برساند که ضرورتا اختلافات نباید موجب جنگ و نبرد شود، بلکه این انسان است که بر این اختلافات رنگ دشمنى و خصومت مىزند[3].
نکته ها
خداوند پیامبرش را دلداری و آموزش می دهد.
انبیاء با آن همه معجزه و منطق , باز گرفتار افراد لجوج بودند.
یاد خدا و واگذاری امور به او , بهترین وسیله ی آرامش است.
با افراد لجوج و اهل جدل درگیر نشوید.
در قیامت , داور و حاکم همان خدای متعال است که شاهد و اگاه است.(قضاوت کامل در سایه علم کامل است)
ایمان به علم و داوری خداوند, آرامبخش مومنان و تهدید کننده ی کافران است.
ایمان به قیامت بهترین اهرم برای مهار کردن اختلاف ها و مجادله هاست.
سُئِلَ عَن عَلی عَلیهِ السَلام؟
کَیفَ یُحاسِبُ اللهِ الخَلقَ عَلی کَثرَتِهم؟ فَقال کَما یَرزُقُهُم عَلی کَثرَتِهِم.
فَقیل کَیفَ یُحاسِبُ وَلا یَرَونَه؟ فَقالَ کَما یَرزُقُهُم وَلا یَرَونَهُم[4].
از علی علیه السلام پرسیده شد،چگونه خداوند خلقش را وجود زیادیشان حساب رسی می کند؟
حضرت فرمودند:همان گونه که با وجود زیادیشان روزی میدهد.
با گفت چگونه محاسبه می کند در حالیکه دیده نمی شود؟
ایشان فرمودند:همانطور که ایشان را روزی می دهد ولی او را منی بینند.
1 روح المعانی , ج 17 , ص 198.
2 همان
3 تفسیر آسان
4 نهج البلاغه , حکمت 292